لوکس ترین و گرانبها ترین عطر و ادکلن های جهان

عطر و مواد خوشبو از دوران باستان در دسترس انسان بوده است، اما از قرن هجدهم میلادی  بود که بشر توانست عطر و ادکلن را به شکلی که امروزه با آن‌ها آشنا هستیم بسازد. برندهایی مانند کرید و گرلن و … از آن زمان شکل گرفتند.

یک عطرساز ماهر را می‌توان هم یک هنرمند و هم یک شیمیدان در نظر گرفت که مواد اولیه طبیعی و مصنوعی را به‌گونه‌ای با هم ترکیب می‌کند که لذت‌بخش‌ترین رایحه را به وجود آورد. در جوامع مرفه‌ای که مردان و زنان از عطر وادکلن در زندگی روزمره خود بهره می‌برند، برخی افراد حاضرند برای داشتن رایحه بهتر و بطری زیباتر هزینه بیشتری پرداخت نمایند؛ به همین دلیل است که بازار عطر به یکی از مارکت‌های لوکس تبدیل شده است. برای اکثر افراد، این محصول یک گزینه راحت برای هدیه دادن و هدیه گرفتن است و بازار این نوع محصول، حتی در زمان رکود اقتصادی نیز محبوب می‌باشد.

۱۰ عطری که در لیست زیر مشاهده خواهید نمود گران‌ترین عطرهای دنیا به حساب می‌آیند. دلیل این گرانی طراحی و ساخت بطری، میزان محبوبیت رایحه و کمیاب بودن مواد اولیه تشکیل‌دهنده آن می‌باشد. بهتر است این نکته را بدانید که در صنعت عطرسازی، برای محاسبه قیمت از واحد اونس (حدودا سی میلی لیتر) استفاده می‌شود ، به همین علت ما قیمت عطرها را با همین واحد به شما معرفی خواهیم کرد.

۱۰-  Annick Goutal Eau d’Hadrien
(۴۴۱/۱۸ دلار برای هر اونس)

عطر Eau d’Hadrien نتیجه همکاری دو کمپانی انیک گوتال (Annick Goutal) و فرانسیس کمیل (Francis Camail) در سال ۱۹۸۱ می‌باشد. این عطر هم برای مردان و هم زنان قابل استفاده است. رایحه آن برگرفته از بوی مرکباتی نظیر لیمو، نارنگی و گریپ‌فروت، درخت سرو و عصاره گیاه یلانگ یلانگ که محل رویش آن ماداگاسکار می‌باشد است. قیمت یک شیشه ۱۰۰میلی‌لیتری این عطر ۱۵۰۰ دلار می‌باشد.

عطر ادکلن Annick Goutal Eau d’Hadrien
عطر ادکلن Annick Goutal Eau d’Hadrien

۹- JAR Bolt of Lightning
(۷۶۵ دلار برای هر اونس)

عبارت JAR، مخفف Joel A. Rosenthal (نام جواهرساز معروفی که این عطر را ساخته است) می‌باشد. شیشه‌های این عطر با دست طراحی و ساخته شده‌اند. روزنتال این عطر را در سال ۲۰۰۱ برای بانوان تهیه و سعی کرد رایحه هوای بعد از رعد و برق به همراه گل‌های شرقی را در ذهن زنده کند.

عطر ادکلن JAR Bolt of Lightning
عطر ادکلن JAR Bolt of Lightning

۸- Joy by Jean Patou
(۸۰۰ دلار برای هر اونس)

این عطر را هنری آلمراس (Henri Almeras) در سال ۱۹۲۹ برای برند جین پاتو (Jean Patou) طراحی کرد و در سال ۱۹۳۶ نیز برای عموم به فروش گذاشته شد. در سال ۲۰۰۰ کارشناسان عطر به این عطر سلطنتی، لقب «رایحه قرن» را دادند. برای ساخت هر اونس از این عطر، ۱۰۶۰۰ گل یاسمن به همراه ۳۳۶ عدد گل رز مورد نیاز می‌باشد. این عطر دومین عطر پرفروش جهان پس از chanel no 5 است.

عطر ادکلن Joy by Jean Patou
عطر ادکلن Joy by Jean Patou

۷- Caron Poivre
(۱۰۰۰ دلار برای هر اونس)

شرکت کارون که در سال ۱۹۰۴ تأسیس شد، یکی از معتبرترین کمپانی‌ها در زمینه تولید عطر می‌باشد. این عطر ۵۰ سال پس از تأسیس شرکت یعنی در سال ۱۹۵۴ به بازار عرضه شد که گران‌ترین عطر این شرکت نیز محسوب می‌شود. این محصول، قابل استفاده برای آقایان و بانوان می‌باشد و در شیشه‌هایی ریخته شده که به صورت محدود تهیه و در ساخت آن‌ها از طلای سفید استفاده شده است. شما در این عطر، رایحه گل میخک همراه با گونه‌هایی از فلفل قرمز و سیاه را حس خواهید کرد.

عطر ادکلن Caron Poivre
عطر ادکلن Caron Poivre

۶- Hermès 24 Faubourg
(۱۵۰۰ دلار برای هر اونس)

عطر هرمس ۲۴ به صورت محدود و برای استفاده بانوان در سال ۱۹۹۵ به بازار عرضه شد. این عطر توسط موریس راسل (Maurice Roucel) متخصص افسانه‌ای عطرشناسی و تنها به تعداد ۱۰۰۰ عدد ساخته شد. برای ساخت شیشه این عطر از کریستال سنت لوییس بهره گرفته شده است و رایحه با دوام آن شامل گل یاس، نعناع هندی، یلانگ یلانگ، زنبق، وانیل، عنبر و چوب صندل می‌باشد.

عطر ادکلن Hermès 24 Faubourg
عطر ادکلن Hermès 24 Faubourg

۵- Clive Christian No. 1
(۲۱۵۰ دلار برای هر اونس)

شرکت Clive Christian یکی از معروف‌ترین کمپانی‌های عطرسازی محسوب می‌گردد. این عطر، در فاصله بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ گران‌ترین عطر در جهان به حساب می‌آمد. این عطر در دو رایحه جدا برای آقایان و بانوان عرضه شده است. شیشه این عطر از کریستال ساخته شده و یک عدد الماس در سر شیشه آن به کار برده شده است. رایحه قوی و خوشبوی آن ترکیبی از ترنج، صمغ‌های طبیعی، زنبق زرد، وانیل و چوب صندل می‌باشد.

عطر ادکلن Clive Christian No. 1
عطر ادکلن Clive Christian No. 1

۴- Chanel Grand Extrait
(۴۲۰۰ دلار برای هر اونس)

کمپانی شَنل (Chanel) از زمانی که در سال ۱۹۲۱ عطر Chanel No. 5 را به بازار عرضه نمود در زمینه صنایع لوکس در جهان معرفی شد. سخنگوی شرکت شنل در سالی که این عطر به مردم معرفی شد اظهار نمود که هر ساله، تنها تعداد محدودی از این عطر عرضه خواهد شد. گل‌های رز و یاسی که برای ساخت این عطر استفاده شده، از زمین‌های پروش گل شرکت شنل در کشور فرانسه می‌باشد.

عطر ادکلن Chanel Grand Extrait
عطر ادکلن Chanel Grand Extrait

۳- Baccarat Les Larmes Sacrees de Thebes
(۶۸۰۰ دلار برای هر اونس)

دلیل گران بودن این عطر، هم شیشه و هم عطر آن می‌باشد. شرکت Baccarat یکی از شرکت‌های کریستال‌سازی لوکس در جهان می‌باشد. این شرکت معمولا یکی از انتخاب‌های هر کمپانی بزرگ عطرسازی برای ساخت شیشه محصولاتشان می‌باشد. این شرکت بزرگ در سال ۱۹۹۸ سه نوع محدود از عطرهای خود را به بازار عرضه کرد که نوع Larmes Sacrees de Thebes نسبت به دو مدل دیگر، به مقدار محدودتری ساخته شد. رایحه شرقی این عطر ترکیبی از عنبر، گل یاس، رز، درخت فلوس مصری و کندر می‌باشد.

عطر ادکلن Baccarat Les Larmes Sacrees de Thebes
عطر ادکلن Baccarat Les Larmes Sacrees de Thebes

۲- Clive Christian No. 1 Imperial Majesty Perfume
(۱۲۷۲۱/۸۹ دلار برای هر اونس)

این عطر در کتاب گینس به عنوان گران‌ترین عطر در دنیا ثبت شده است. تنها ۱۰ عدد از این عطر که در سال ۲۰۰۵ ساخته شده است، به بازار عرضه گردید. حجم شیشه این عطر که توسط شرکت Baccarat تهیه شده حدود ۱۶/۹ اونس می‌باشد. درِ شیشه این عطر، از طلای ۱۸ عیار ساخته شده و درون آن یک عدد الماس ۵ قیراطی به کار رفته است.

عطر ادکلن Clive Christian No. 1 Imperial Majesty Perfume
عطر ادکلن Clive Christian No. 1 Imperial Majesty Perfume

۱- شیشه عطر DKNY Golden Delicious Million Dollar – یک میلیون دلار
بر روی این شیشه عطر یک میلیون دلاری، که توسط شرکت DKNY به شکل یک سیب ساخته شده است، حدود ۲۹۰۹ سنگ گران‌قیمت شامل ۲۷۰۰ عدد الماس سفید به کار رفته است. اما بهترین قسمت این شیشه زیبای عطر، منظره آسمان‌خراش‌های نیویورک می‌باشد که به زیبایی با این سنگ‌ها بر روی سطح آن نقش بسته‌است. ۱۵۰۰ ساعت برای ساخت این شیشه وقت صرف شد و پس از نمایش آن در کشورهای مختلف دنیا، هزینه فروش آن به مؤسسات خیریه‌ای که بر علیه گرسنگی فعالیت می‌کردند اهدا گردید.

عطر ادکلن DKNY Golden Delicious Million Dollar Fragrance Bottle
عطر ادکلن DKNY Golden Delicious Million Dollar Fragrance Bottle